Mellanöstern och Nordafrika Tidningen
Published On: Thu, Jan 23rd, 2020

2800-årigt assyriskt palats återuppstår på Tensta konsthall

Under våren återuppstår en av salarna i det 2800 år gamla palatset i den assyriska staden Nimrud – i godispapper. Den hyllade utställningen The Invisible Enemy Should Not Exist (Room G) av konstnären Michael Rakowitz som nyligen visades på Malmö konsthall, kommer nu i omarbetad version till Tensta konsthall. Programmet till utställningen görs i samarbete med Re:Orient, Medelhavsmuseet och J! Judisk kultur i Sverige.

Michael Rakowitz: The Invisible Enemy Should Not Exist (Room G), 2019

Kraftfulla gestalter svepta i praktfulla tyger och smyckade med gnistrande accessoarer hämtade ur kung Assurnasirpal II:s palats framträder som spöken ur det förflutna i den amerikansk-irakiske konstnären Michael Rakowitz stora projekt The Invisible Enemy Should Not Exist (Room G). ”Rum G” är beteckningen som europeiska arkeologer gav palatsets bankettsal under de utgrävningar som ägde rum på 1940-talet. Sedan 2007 har Rakowitz arbetat med att återskapa de tusentals föremål som förstörts, försvunnit eller som genom tiderna förts bort för att ingå i privat- och museisamlingar – även Nationalmuseums samling i Stockholm. Materialet han använder är förpackningar från de produkter från Mellanöstern som trots allt säljs i USA, och papper från arabiska tidningar. I kombination blir det en stark färgupplevelse, som ett eko av de försvunna antikviteternas ursprungliga färger, och som väcker frågor om exil, förlust och kulturarv.

Rakowitz verk har en stark effekt på besökare. Projektets omfattning, hantverket och de historiska och geopolitiska kopplingarna triggar samtal och bildar en fascinerande plattform för samtida berättelser. Det tänker vi ta fasta på här i Tensta och välkomnar särskilt skolor att planera in besök under våren. Det återuppståndna palatset är en optimal utgångspunkt för att tala om hur konst kan förklara brännande ämnen, inte minst nu med de konflikter i Mellanöstern som påverkar oss på distans såväl som på hemmaplan, säger Cecilia Widenheim, chef för Tensta konsthall.

Utställningen innehåller, förutom den 19 panelerna, även videon The Ballad of Special Ops Cody (2017) och föremål från projektet The Invisible Enemy Should Not Exist som inleddes 2007 med skulpturer som på olika sätt försvunnit ur Iraks museisamlingar efter invasionen 2003.

Invigningen sker den 11 februari kl 17-20 i närvaro av konstnären med samtal kl 18.00. Fullständigt program aviseras inom kort. Utställningen pågår till den 24 maj.

Michael Rakowitz (f. 1973) är baserad i Chicago. Han har haft ett fyrtiotal separatutställningar, bl a på institutioner och biennaler som Whitechapel, Castello di Rivoli, Tate, MoMA, Documenta och Sydney-biennalen. Nyligen uppfördes hans stora skulptur på Trafalgar Square i London – en bevingad tjur med mansansikte skapad av tusentals konservburkar.

Utställningen är ett samarbete mellan Malmö Konsthall, Galerie Barbara Wien, Tensta konsthall, Museum of the Radvilas Palace och Contemporary Art Centre (CAC) i Vilnius samt MMAG Foundation, Amman.

About the Author