Mellanöstern och Nordafrika Tidningen
Published On: Sat, Dec 5th, 2015

En skenhelig allians

Goldsmiths, University of London, är en skola som är känd för sin starka tradition inom kritisk teori, media- och kulturstudier. Flera stora feministiska namn finns i den undervisande och forskande personalen, bland dem Sara Ahmed och Beverly Skeggs. De senaste dagarna har dock skolan fått uppmärksamhet på grund av en kontroversiell föreläsning om ISIS, yttrandefrihet och apostasi. Denna skedde den 30e november.

Regnbåge över Goldsmiths, University of London (foto: Alex Blandford).

Regnbåge över Goldsmiths, University of London (foto: Alex Blandford).

Jag skulle däremot vilja börja lite längre tillbaka i tiden, nämligen i februari i år. Då bjöd Goldsmiths Islamic Society (ISOC) in predikanten Hamza Andreas Tzortzis för att prata på ämnet ”Why Islam?” Tzortzis har även vid flera andra tillfällen deltagit i aktiviteter organiserade av ISOC, och det har aldrig framkommit några större eller formella protester ifrån varken Goldsmiths Feminist Society eller Goldsmiths LGBTQ+ Society. Borde det ha protesterats? Möjligtvis.

Tzortzis har nämligen tagit del i en mängd kontroversiella händelser. Till exempel är han och den organisation han representerar (Islamic Education and Research Academy) bannlysta från University College London efter att det framkommit att de vid en debatt där såg till att dela upp publiken baserat på kön, så att kvinnor och män inte satt bredvid varandra.

Tzortzis har även jämfört homosexualitet med kannibalism och pedofili, och enligt människorättskämpen Peter Tatchell har Tzortzis talat för kriminalisering av homosexualitet. Så, borde det ha protesterats? Möjligtvis. Det hade inte förvånat mig om det protesterats, och hade Tzortzis blivit inbjuden till Stockholms Universitet så hade jag nog själv organiserat protester. Det är inte att säga att en protest är ett krav på att inbjudan tas tillbaka.

Inbjudan kom dock ifrån en studentförening, inte universitetet själva. Det kan vara anledningen till varför ingen gjorde en formell anmälan. Den islamiska föreningen bjuder in en gäst för att prata inför dem och andra som är intresserade. Om vissa studenter är obekväma med Tzortzis budskap så behöver de inte delta. Om en del studenter motsätter sig Tzortzis tidigare uttalanden så kan de protestera utanför lokalerna. Men det finns ingen egentlig anledning att göra en formell anmälan och ingen grund för att kräva att föreläsningen ställs in.

Maryam Namazie inför en föreläsning på Island, 2007 (foto: Matti Á).

Maryam Namazie inför en föreläsning vid Islands universitet, 2007 (foto: Matti Á).

Trygga rum, för vem?

Någon formell anmälan gjordes inte heller när Goldsmiths Atheist, Secularist and Humanist Society (ASH) bjöd in föreläsaren Maryam Namazie. Denna Iransk-Brittiske feminist, människorättskämpe och så kallad ex-Muslim, skulle prata om apostasi och yttrandefrihet inom Islam i dessa ”ISIS-tider”. Kvällen innan föreläsningen fick ordföranden för föreningen som bjudit in Namazie ett mejl ifrån ordföranden för den islamiska föreningen. I mejlet sades Namazies inbjudan hota föreningsmedlemmarnas ”trygga rum” (safe space) och de ombads ställa in. Namazie beskrevs som en ”känd islamofob” och ordföranden varnade också att de skulle gå till Studentkåren om föreläsningen inte ställdes in.

Med tanke på att någon formell anmälan inte gjordes så kan detta mejl i sista-minuten ses som ett försök att skrämma humanistföreningen till att ställa in. Det gjorde de dock inte, utan fortsatte som planerat. Eller åtminstone så planerat som det går, när den islamiska föreningens medlemmar gör vad de kan för att avbryta Namazies föreläsning. Det börjar till synes harmlöst. Några killar går fram och tillbaka framför henne, som om de inte kan hitta någonstans att sitta, trots att det finns många lediga stolar. Namazie behåller lugnet och säger bara ”här finns det några stolar, jag kan vänta tills ni har satt er ner”.

Efter en stund sätter de sig ner, men börjar snart vissla för att avbryta föreläsningen. Namazie, fortfarande lugn, ber de att vara tysta. De börjar då prata över henne, och Namazie upprepar att de får vara tysta eller lämna salen. En av männen börjar då upprepat hävda att hon skrämmer honom, som om hon medvetet hotar honom. Det blir mer och mer uppenbart att de väldigt noga har planerat hur de ska kunna avbryta föreläsningen, och samtidigt få på film att Namazie höjer rösten till de, medan de hävdar att de blir hotade. Det skulle inte se bra ut, och kan användas av den islamiska föreningen för att hävda rätt. Namazie verkar dock se igenom det, och behåller hela tiden lugnet.

Fortsatt hetsk, otrygg stämning

Namazie fortsätter sin föreläsning, men med lite högre röst för att kunna höras samtidigt som en deltagare upprepat hävdar att han blir hotad. En annan kille ställer sig plötsligt upp framför Namazie, och upprört motsätter sig att en av organisatörer bett honom hålla tyst. En av de kvinnliga publikdeltagarna går snabbt fram till honom och säger åt honom att sluta. Han säger åt henne att sätta sig ner, hon vägrar sätta sig ner innan han har gjort det, och kaos utbryter.

En ordningsvakt från universitetet dyker upp och efter ett tag lugnar det ner sig igen, men de flesta provokatörer stannar kvar i föreläsningssalen och fortsätter prata. Namazie tar sina papper, tar några steg till sidan och fortsätter att hålla sin föreläsning för de som faktiskt är där för att lyssna.

Detta fortsätter under en lång tid, och vid en punkt går en av killarna fram för att stänga av Namazies PowerPoint-presentation. Det är väl värt att påpeka att allt tumult skapades enbart av en handfull killar, och att det var flera muslimska kvinnor och andra deltagare som visade respekt för Namazie och hennes rätt att framföra sina idéer. De som påstådde sig värna om trygga rum skapade alltså en oerhört otrygg stämning, för alla inblandade, inte minst Namazie.

Det är verkligen synd att ett sådant klimat finns på universiteten, att ett fåtal provokatörer kan totalt köra över en kvinna med en annorlunda åsikt än deras egen, samtidigt hävda att de är de som blir hotade, utsatta för skrämseltekniker och marginaliserade, och dessutom inte syna sitt eget deltagande i uteslutande av andra studentgrupper (som till exempel homosexuella män).

Skärmdump ifrån den inspelade föreläsningen. Till vänster syns en av provokatörerna, bakom honom Maryam Namazie.

Skärmdump ifrån den inspelade föreläsningen. Till vänster syns en av provokatörerna, bakom honom Maryam Namazie.

Selektiv kritik

Den verkligen tragedin i allt detta skedde dock efter föreläsningen. Då gick nämligen Goldsmiths Feminist Society ut med ett uttalanden om händelserna, i stöd till den islamiska föreningen. Den feministiska föreningen på universitetet har alltså ställt sig bakom en grupp mäns aktiva, och mycket aggressiva, tystande av en enskild kvinna. En kvinna som kritiserar vad hon ser som misogyni, blir tystad av fundamentalistiska män som inte tror på hennes rätt till sin åsikt, och en påstådd feministisk föreningen ställer sig bakom fundamentalismen.

Som om det inte vore nog gick även Goldsmiths LGBTQ+ Society också ut med sitt stöd till den islamiska föreningen. Samma förening som regelbundet bjudit in någon som vill förbjuda homosexualitet, som menar att homosexualitet är kopplat till pedofili.

Att nu hävda att Maryam Namazies inbjudan inkräktade på muslimers trygga rum, och att hon aldrig borde ha blivit inbjuden, det är uppåt väggarna. Det är hyckleri, i relation till det problemfria inbjudandet av Tzortzis, och det är den största skandalen här. Vidare är ställningstagandet ifrån feministerna och HBTQ-föreningen inget annat än ett svek mot de värderingar som de borde stå upp för.

Yttrandefrihet enbart för vissa

Att en feministisk föreningen tycker att det är rätt att en kvinna bör förbjudas från att framföra sina åsikter, baserade i en erfarenhet av förtryck på grund av hennes kön, det är fullkomligt galet. Det ligger också en djup ironi i att samtalsämnet delvis var yttrandefrihet inom Islam, och att den islamiska föreningen då försöker stoppa denna föreläsning är ganska komiskt, om än också sorgligt.

Att HBTQ-föreningen inte säger ifrån när någon kräver att deras rättigheter inskränks, men sedan protesterar när någon faktiskt försvarar deras rättigheter, det är som om jag hamnat i Alices spegelland. Det är som om Tweedledum och Tweedledee plötsligt blivit så skrämda av den svarta kråkan, Namazie, att de helt glömt bort sina motsättningar.

Eller så handlar det om en skenhelig allians mellan queers, feminister och islamister. En allians som säger sig värna om “trygga rum”, men som enbart applicerar det på vissa. Med tanke på vilka taktiker som männen använde sig av under föreläsningen kan det tänkas att även denna allians styrs av maffia-liknande skrämseltekniker. Kritik tillåts helt enkelt inte. Vilken yttrandefrihet.

Den ateistiska föreningen har sagt att de ska anmäla händelsen till studentkåren. Den islamiska föreningen å sin sida håller fast vid att deras medlemmar blivit hotade och har sagt att de ska polisanmälan händelsen. Den video som spridits som en löpeld visar dock exakt vem som hotar vem, vilka det är som skapar otrygga rum och bidrar till ett hatiskt klimat. Och det är inte Maryam Namazie.

About the Author

- Contributor and co-founder of MENAtidningen.se, and former Director of Studies for Middle Eastern Studies at Stockholm University. Graduate student at the University of Cambridge, researching feminist activism in Saudi Arabia and Egypt. Mostly writes about Arab media, gender, politics and popular culture.

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>