Mellanöstern och Nordafrika Tidningen
Published On: Wed, Nov 11th, 2015

Konstvandring i östra Jerusalem

Börja där du står, använd det du har, gör vad du kan. Det är rättesnöret för galleriet Al Hoash – En plattform för olika konstnärliga uttryck.

Galleriet Al Hoash ligger i östra Jerusalem. Här blandas permanenta och tillfälliga utställningar med konstvandringar.

Vandringarna går under namnet RE/viewing Jerusalem. Med början vid Al Hoash vandrar vi bland smala gränder och hustak. Vi stannar till vid en handfull stationer. Turen avslutas mitt i Gamla stan, östra Jerusalem.

Foto: Erik Törnlund (2015).

Foto: Erik Törnlund (2015).

Plats för trådar

I en mindre park, innanför de åldriga murarna runt Gamla stan, står ett 300-åriga träd. Det är förankrat med tusentals trådar i olika färger, eller så är det marken som är förtöjd. Den palestinskan konstnärinnan Majd Ammouri förklarar för mig vad hon vill förmedla med sin spindelnätsliknande skapelse. Det är lika perspektivfyllt som den palestinska exodusen är manifesterad:

– Vi finns och är här! Vi har fortfarande en röst men den hörs inte. Och det här är en mötesplats där vi ska minnas den äldre palestinska generationen, de som fördrevs och flydde, berättar Majd.

De får inte markera platsbundenheten med sin flagga – eller bygga något monument för den delen. Det blir istället några tusen bomullstrådar som håller fast trädet, platsen och historien. Det är i sammanhanget svårt att bortse ifrån palestiniernas historia sedan 1948.

BILD4-1_s_s

Foto: Erik Törnlund (2015).

Ta tillvara, ta tillbaka

Jag talar med Majd Zughayer, koordinator vid Al Hoash. Under vårt samtal återkommer han ofta till betydelsen av konstnärlig integration med det omgivande samhället; den offentliga platsen.

När vi stannar vid en av fyra offentliga parker i östra Jerusalem (det finns tio gånger fler i västra Jerusalem) finner vi strävan efter makten över rummet. Platsen undveks länge av samma skäl som är utmärkande i andra urbana miljöer, nämligen droghandel.

Motreaktionen startade med konstnären Ahed Izhimans installation där olivträdens stammar klätts med silverfolie, signalerande: Vi är här nu!

Till det adderas orkestern som spelar här frekvent. Det har blivit en samlingspunkt för familjer och vi ser hur picknickfiltar vecklas ut. Det handlar om att ta tillbaka och tillvara – åtminstone under dygnets ljusa timmar.

Foto: Erik Törnlund (2015)

Foto: Erik Törnlund (2015)

Under valven och på taken

Vid slutet av vandringen hamnar vi i byggnaden Al Basar. Den ligger vägg i vägg med en av Gamla stans intensivaste gator, fylld med turister, försäljare, pilgrimer och andra. Kontrasten mot gatans larm och trängsel lika tydlig som platsen är främmande.

Plötsligt står vi innanför en stor grönmålad metallport och under månghundraåriga stenvalv. Det känns som Tranströmer när han skriver om gläntan, att bara den som går vilse hittar den.

Här spelar en ung palestinier stämningsfullt på en luta under ett av valven. Musikinslagen återkommer förövrigt under hela vår vandring. Vid Herodesporten spelade en violinist.

Det här är en plats som alltsedan Första Intifadan vid slutet av 1980-talet hållits stängd. Nu tomt sånär på tonerna från lutan och Conor McGradys installation, svart-vita tryck av byggnader, torn och valvbågar.

Där vi står på hustaket tilltar skymningen och med den avslutas vandringen. Framför oss tränar några palestinska ungdomar parkcour bland parabolerna.

About the Author

- Freelance Journalist.

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>