Mellanöstern och Nordafrika Tidningen
Published On: Fri, Sep 23rd, 2016

Mohamed Fawzy Zayed: “Vid gryningen är himlen öppen mot Gud.”

Mohamed Fawzy Zayed är redigerare på TV, fotograf , grafisk designer och arrangör av konserter samt livscoach. Han är född och uppvuxen i Heliopolis, Egypten. Den konstnärliga aspekten av tillvaron är hans starka passion medan Gud är detsamma som ren magi för honom. 

Han förlorade sin far tidigt och för några år sedan dog även hans mor, som han avgudade, i cancer. 

Han har dock en stark andlig förankring i sig själv och till livet och har även väglett många andra i att komma till sin egen personliga kraft och kring att nå en förståelse för vad andlighet innebär för dem själva.

Den konstnärliga aspekten av tillvaron är hans starka passion medan Gud är detsamma som ren magi för Mohamed.

Den konstnärliga aspekten av tillvaron är hans starka passion medan Gud är detsamma som ren magi för Mohamed.

Han har ett mycket öppet sinne för det som är annorlunda. Och även om han själv är en troende muslim, ser han andlighet och olika religioner mer som olika manifestationer av samma fenomen. Ett sökande efter sin högre kraft. En vilja till stöd från och kontakt med det godaste och allsmäktigaste krafterna i livet.

När det är Ramadan, en helig månad för muslimerna, fastar Mohamed alltid regelrätt under tiden solen är uppe samt dricker inget vatten.

När det är Ramadan, en helig månad för muslimerna, fastar Mohamed alltid regelrätt under tiden solen är uppe samt dricker inget vatten.

Men hur fungerar hans tro som muslim egentligen? Mohamed förklarar att målet är att ständigt vara ren i samvetet. I alla hans angelägenheter. Och att också vara accepterande mot olikheter. Att leva och låta leva.

Änglarna i skyn

Han förklarar att tiden innan den allra första bönen på morgonen, enligt den islamska tron, är fullkomligt magiskt eftersom det är då alla änglarna fyller skyn och himlen är öppen mot Gud.

Han förlorade sin far tidigt och för några år sedan dog även hans mor, som han avgudade, i cancer.

Han förlorade sin far tidigt och för några år sedan dog även hans mor, som han avgudade, i cancer.

– Att vara i moskén och be är ren magi! Magi, konstaterar Mohamed med livfull blick.

Hans mor hade turkisk härkomst vilket Mohamed är oerhört stolt över och hans far, som han beskriver som en ärlig och rättfärdig familjefader, var generalmajor för den egyptiska armén. Han har två äldre syskon; en bror i Dubai och den andra i Kairo.

Mediterar och ber

När det är Ramadan, en helig månad för muslimerna, fastar Mohamed alltid regelrätt under tiden solen är uppe samt dricker inget vatten. Vilket förra året inföll i juli då värmen var uppe i 45 plus grader Celcius. Mohamed säger att han kommer sin högre kraft väldigt nära under denna period, då han koncentrerar sig på stark meditation och bön under hela dygn.

 Det väsentliga är att ha rätt avsikter med sin bön. Man ber för Guds skull, inte för sin egen.

Det väsentliga är att ha rätt avsikter med sin bön. Man ber för Guds skull, inte för sin egen.

– Innan man ber i moskén ska man följa vissa sätt att tvätta sig på rent fysiskt. Först rengör jag händerna 4 gånger. Mitt ansikte två gånger. Min högra arm två gånger. Sedan min vänstra arm två gånger.
– Därefter näshålorna två gång på vardera sidan; öronen får samma behandling och till sist höger och vänster fot två gånger också.

Ordningsföljden 

Inför varje bönetillfälle hörs alltid uttrycket ”Allahu Akbar” som betyder ”Gud är störst” och som upprepas fyra gånger. Ordningen är som följer:

  1. Gud är störst (Allahu akbar) (upprepas 4 ggr)
  2. Jag vittnar att det ingen gud finns utom Allah (upprepas 2 ggr)
  3. Jag vittnar att Muhammed är Allahs sändebud (upprepas 2 ggr)
  4. Kom till bönen! (upprepas 2 ggr)
  5. Kom till frälsningen! (upprepas 2 ggr)
  6. Gud är störst (upprepas 2 ggr)
  7. Ingen gud utom Allah (1 ggr)

Anledningen till att man sjunger ut denna kallelse till bön från minareterna är för att påminna om att det är dags för bön.

– Efter detta gäller olika böner för varje tillfälle under dagens lopp, säger Mohamed.
.
Varför är Mecka speciellt för muslimer?

– Här föddes profeten Muhammed och hade sina uppenbarelser. Och alla muslimer önskar att besöka Ka’ba, eftersom det var där allt började. Och Ka’ba är en moské som är byggd runt en svart sten.

– Muslimer har tron att Ka’ba är den första platsen som skapades på jorden och att där kan himmelsk glädje och makt beröra oss här på jorden.

Magisk riktning

Mohamed förklarar att det också är anledningen till att muslimer ber vända i den riktningen över hela världen, mot denna magiska destination. Och råkar man i god tro be åt fel håll gör det inget.

Det väsentliga är att ha rätt avsikter med sin bön. Man ber för Guds skull, inte för sin egen. Det gäller att var vaksam själv på detta. Kanske vill någon framstå inför andra som from men bakom kulisserna ljuger han och bedrar. Mental närvaro och intentionen är också helt avgörande.

Hur ser du som muslim på ondska?

– Ingen är perfekt. Men det kan visa sig genom att en människa känner sig illa till mods eller vill göra något illa mot sig själv eller någon annan.

– Djävulen vill att vi ska skada oss själva och andra. Men genom bön till Gud går det att få bort de onda krafterna. Gud är trots allt kraftfullare än allting annat i hela världen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015-02-17 02:02

 

 

 

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>