Mellanöstern och Nordafrika Tidningen
Published On: Mon, Dec 6th, 2021

Yanoun – Ett lackmustest på omvärldens vilja att stå upp för folkrätten på Västbanken

Ockupationen på Västbanken blir inte tydligare än i Yanoun. Det var här Avri Ran slog sig ner och blev en förebild för extremistgruppen Hilltop Youth. Det var här invånarna i en hel palestinsk by tvingades att lämna sina hem. Det var här Ekumeniska följeslagarprogrammet fick sin början. Yanoun är också ett riktmärke på hur mycket världssamfundet kan tänka sig att stå upp för folkrätten på Västbanken. 

Skymning i Yanoun. Foto av Carl Bradshaw

Jag skrev ganska lite om Yanoun, en liten palestinsk by cirka 15 kilometer söder om Nablus på gränsen till Jordandalen, under den tid jag tillbringade där. Det blev ett hem. Från de frostkalla morgnarna i januari, där vi steg upp i gryningen för att valla getter, till de stekande dagarna i augusti där vi odlade vete med flera lager sågspån som klistrade sig fast innanför kläderna. Så varför skrev jag inte mer? Kanske till viss del för att jag tyckte att mycket redan hade skrivits men även för att Yanoun blev just ett hem. Det normala, “adi” som vår guide Abu Es brukade säga.

Men inget i Yanoun är “adi”. Kanske först nu när jag två år senare sitter och läser igenom mina anteckningar från Yanoun inser jag på allvar vilket skevt förhållande jag har bevittnat. Mitt team och jag vande oss vid att strålkastarna från utpostens vakttorn ovanför Yanoun lyste in i våra rum på natten. Vi vande oss vid att bli stoppade, utfrågade och ibland till och med hotade av militärer och bosättare. Vi vande oss vid att se hur Yanouns invånare dagligen tvingas att utstå förödmjukelse och förtryck.

Bosättare kör bort Yanouns herdar från byns marker. Foto av Carl Bradshaw.

Yanoun – Ett mikrokosmos av Israels ockupation på Västbanken

På många sätt utgör Yanoun ett mikrokosmos av Israels ockupation på Västbanken. Det är ett miniatyrformat av de maktförhållanden och ojämlikheter som råder. Efter att ha tillbringat större delen av ett år på Västbanken och i östra Jerusalem, där jag arbetat från Jenin i norr till Yatta i söder, vågar jag påstå att jag aldrig stött på en plats där ockupationens orättvisor varit mer påtagliga. Faktumet att byn nästintill är omringad av utposter med bosättare som många anser vara de mest aggressiva på hela Västbanken ger en känsla av utsatthet och ständig oro. Yanouns invånare vet vad bosättarnas slutmål är; att alla palestinier ska lämna byn. Frågan är när nästa försök kommer att äga rum.

Hilltop Youth i Yanoun. Foto av Carl Bradshaw.

I praktiken har bosättarna uppe på kullarna tiden på sin sida. Den övre delen av Yanoun ligger i område C, den del av Västbanken där Israel har full administrativ makt efter Osloavtalen. 98 procent av alla bygglovsansökningar som görs av palestinier från område C nekas av den israeliska staten. När palestinier trots allt bygger nytt, rivs husen. Det vanliga är att familjen tilldelas böter. Om familjen själv står för rivningen blir det ofta något billigare. 60 procent av Västbanken är område C. Det mesta består av landsbygd. När ett palestinskt par gifter sig och vill bygga ett nytt hus tvingas de i praktiken att lämna sin by och bege sig till en större stad som Nablus eller Ramallah. Samma sak gäller i Yanoun. De flesta som bor här är äldre kvinnor och män. När deras barn växer upp och gifter sig lämnar de byn.

Samtidigt stärker bosättarna sin position uppe på krönet för varje dag som går. En husvagn, sedan ett skjul och till slut ett färdigt hus. Vägar byggs upp och fruktodlingar planteras. Konstruktionerna uppe på höjden har aldrig rivits, trots att de är olagliga enligt israelisk lagstiftning. Ariel Sharon var en mästare när det kom till att skapa “facts on the ground”. Denna verklighet skapas kontinuerligt av bosättarna runt Yanoun med tyst godkännande av den israeliska staten.

I oktober 2002 kom bosättarna ner från kullarna. De misshandlade flera av byinvånarna, dödade deras får och getter och talade om för dem att alla måste lämna byn. Endast några äldre bybor vägrade och valde att stanna kvar. Resten begav sig till släktingar i den angränsande palestinska staden Aqraba. När israeler och internationella observatörer började stanna i byn för att stödja byborna kunde invånarna börja återvända hem igen. Observatörer från Ekumeniska följeslagarprogrammet började stationeras i byn strax därefter och kom att stanna fram till 2019.

Attacken mot Yanoun leddes av Avri Ran. När vi stoppas av israeliska soldater på våra promenader runt byns ägor är det tydligt att Ran inte är vem som helst. “Avri är som en sheriff häromkring”, säger en löjtnant helt öppet.

Skjul som har uppförts av bosättare på kullarna ovanför Yanoun. Foto av Carl Bradshaw.

Avri Ran – Ett hot mot både palestinier och israeler

Vissa högerextrema israeler ser Ran som en messiansk hjälte och guru. Andra kallar honom “Sheriffen”. Han är entreprenören och rebellen som trotsat palestinier, Yesha-rådet (bosättarnas paraplyorganisation), den israeliska staten och till och med sin gamle kamrat från det militära, Israels före detta premiärminister Ariel Sharon. För invånarna i den angränsande byn Yanoun är han ockupationens ansikte. Palestinier på Västbanken hävdar ofta att ju längre österut du kommer, desto mer fundamentalistiska blir bosättarna. Min egen empiriska erfarenhet stämmer med den beskrivningen.

Avri Ran kom från bosättningen Itamar i slutet på 90-talet och slog sig ner på en höjd ovanför Yanoun. Han drivs av en stark ideologisk övertygelse, att befolka Västbanken så att områdena inte kan befolkas av icke-judar. Avri Ran och hans fru Sharona gav utposten ovanför Yanoun namnet Giv’ot Olam (Evighetens Kulle). Andra ideologiska bosättare anslöt sig. En del gifte in sig i Rans familj. Sakta bredde de ut sig runt Yanoun tills byn låg nästintill omringad på varje höjd. Idag leder endast en väg ut ur byn. När bosättarna ibland får för sig att blockera vägen är Yanouns invånare helt instängda.

Ran och hans familj ser sig själva som väktare av Josefs grav i Nablus, en helig plats enligt judendomen. Detta är vanligt förekommande för bosättare i den här delen av Västbanken. De är djupt religiösa och enligt Rans svärson har de hårda vindarna runt Yanoun avtagit sedan kullarna befolkats av judar, ett bevis på gudomlig välsignelse. På Evighetens Kulle produceras ekologisk getost och mjölk. Utposten är även känd som den största israeliska producenten av ekologiska ägg. Samtidigt är Ran en centralfigur för rörelsen Hilltop Youth som ser det som sin uppgift att återskapa Juda rike. Den israeliske forskaren Hillel Gershuni har jämfört Hilltop Youths världsåskådning med ISIS.

På ett plan tjänar de israeliska ledare som eftersträvar ett “storisrael” på Avri Ran och hans följare, eftersom han gör smutsjobbet som de själva inte behöver beblanda sig med. Men Hilltop Youth har som slutmål att besegra det moderna Israel och kan, på sikt, bli ett hot mot Israel. De judar som stödjer det moderna Israel som “Erev Rav” (de som ser ut som judar men som har en fiendes själ). Hilltop Youth genomför så kallade “Price Tag” attacker mot palestinsk egendom som bilar, butiker och fält. Att klottra Davidsstjärnor på moskeer och palestinska hem är också populärt.

Yanoun – Ett lackmustest

På grund av den långa internationella närvaron får Yanoun ofta mer uppmärksamhet än andra platser i ockuperade Palestina. Just därför blir Yanoun ett lackmustest på omvärldens engagemang och vilja att stå upp för folkrätten på Västbanken. Faller Yanoun talar lite för att andra byar på Västbanken kommer att klara sig bättre. Faller Yanoun talar lite för att omvärlden kommer att reagera överhuvudtaget medan kullarna befolkas och bebyggs av bosättare, en efter en.

About the Author

- Carl besökte Palestina och Israel för första gången som åttaåring när han vistades på kibbutz Nachshonim utanför Tel Aviv. Sedan dess har han återvänt som volontär på kibbutz Neot Semadar i Negevöknen, som student på Hebrew University of Jerusalem och som ekumenisk följeslagare i Yanoun, Tulkarm och Jerusalem. För närvarande jobbar Carl med policyanalys i Stockholm.